loading...
Semalam appt ngn client aku seorg sn. engineer, expertise nya dalam traffic engineering. So..aku pn tanya soalan:
Aku: Tuan, kenapa hiway malaysia cuma max limit 110km/h..kenapa mesti 110 km/h…bukan 180 km/ h..atau 360 km/ h.?
Client: sebenarnya hiway di malaysia di design max speed 120 km/ h…bukan 110 km/ h…tp kita letak 110 km/ h supaya play safe. Dan tolerance +10 km/ j saja di reserve untuk any unexpected event untuk minimizekan injury jika berlaku.
Material yg hiway kita gunakan sekrg cuma mampu bg full traction dalam max speed 120 km/ h…maknanya klu speed over limit…tayar dah x grip jalan..sebab tu klu tgok keta xcident yg lari over limit. Semuanya seriuos injury or death terus. Sebb faktor material jalan dan kapasiti traction tayar kereta. Info ni yg ramai x tahu.
Kita boleh design hiway untuk max speed 400 km/ h…macam litar sepang…tp kos material tinggi…sanggup ke hang nak bayar kos tol mahal2…naik tol 20 sen pun riuh setahun…haha..
1 lg…hari ni teknologi enjin lebih maju dr teknologi tayar…enjin skrg org bole design bg laju smpai 800 km/ h atau lebih lg….tp tayar harini yg high spec pn max speed cuma bole pegi smpai below 400 km/ h….tayar yg ferrari n lambho pakai skrg…
Dapat something x….so jangan speed laju2 k….
I love my job.
Sumber: fb/Viral Media Johor
loading...
0 Komentar untuk "‘Kenapa Highway Malaysia Cuma Max Limit 110 KM/J, Bukan 180 KM/J Atau 360 KM/J?’"